športi za zdravje

Študija iz leta 2015 je pokazala, da so podatki, ki so na voljo in ki govorijo o dolgoročnih vplivih različnih športnih disciplin na zdravje, precej omejeni. A nova študija zagotavlja močne dokaze, ki številne splošno razširjene športe povezuje z izjemno zmanjšanim tveganjem za smrt. Predstavlja, kateri so pomembni športi za zdravje.

Kakšne so razlike v fizičnih aktivnostih?

Nezadostna fizična aktivnost je po nekaterih ocenah razlog za pet milijonov prezgodnjih smrti letno. Svetovna zdravstvena organizacija priporoča odraslim in starejšim ljudem, da tedensko namenijo fizičnim aktivnostim vsaj 150 minut. S tem bi lahko zmanjšali tveganje za srčno-žilne bolezni, diabetes tipa 2, nastanek raka in številne druge kronične bolezni.

Te ocene in direktive večinoma slonijo na študijah, ki govorijo o posledicah vključevanja v katerekoli zmerne in bolj intenzivne fizične aktivnosti. Pa obstajajo razlike glede na tip fizične aktivnosti, s katero se ukvarjamo? Obstajajo športi za zdravje?

V zadnjih letih so raziskovalci več zanimanja namenili temu, kako specifične domene (delo, transport, počitek, itn.) in tipi fizičnih aktivnosti (hoja, kolesarjenje) vplivajo na zdravje.

Hojo in kolesarjenje so povezali s podobnimi vplivi na zmanjšano tveganje za smrt. Fizične aktivnosti v prostem času in vsakodnevnem življenju očitno predstavljajo bolj pozitivne vplive kot fizične aktivnosti, ki jih povezujemo s poklici in transportom. To dokazuje, da ni povsem vseeno, katerih fizičnih aktivnosti se poslužujemo, ko govorimo o zdravju.

Kateri so športi za zdravje?

Pri odraslih, ki se veliko ukvarjajo s športom in telovadbo, prezgodnja smrt predstavlja 34 % manjše tveganje kot pri tistih, ki se nikoli ali redko poslužujejo teh aktivnosti. Vendar pa ti splošni dokazi ne kažejo na to, da imajo vsi športi enak vpliv na zdravje.

Prej omenjena študija iz leta 2015 je preučila obstoječe podatke o vplivu 26 športnih disciplin na zdravje. Ugotovila je, da obstajajo relativno močni dokazi, da tako tek kot nogomet izboljšujeta srčno delovanje, aerobno kapaciteto, metabolizem, ravnotežje in telesno težo. Nogomet prav tako pozitivno vpliva na mišično zmogljivost. Dokazi za druge športe so bili redki ali nekonsistentni.

Da bi ojačali dokaze o vplivu na zdravje šestih splošnih športnih disciplin – aerobika, kolesarjenje, nogomet, športi z loparjem, tek in plavanje – so analizirali podatke 80.306 odraslih Britancev. Študija je ugotovila 27, 15, 47 in 28 odstotno zmanjšanje tveganja za prezgodnjo smrt pri tistih, ki se ukvarjajo z aerobiko, kolesarjenjem, športi, ki vključujejo uporabo loparja in plavanjem.

Čeprav je bilo opazno zmanjšanje tveganja za prezgodnjo smrt tudi pri nogometaših in tekačih (18 in 13 odstotkov), zbrani podatki niso omogočali, da bi izsledke lahko posplošili na celotno populacijo. Prejšnje študije, ki so obravnavale tekače Američane, Kitajce in Dance, so ugotovile izjemno zmanjšano tveganje za prezgodnjo smrt (27 % – 40 %). Študija iz leta 2015 je identificirala številne zdravstvene koristi, ki jih lahko povežemo z nogometom.

Bi se sploh morali ukvarjati s športom?

V povprečju se letno poškoduje okoli 6 odstotkov profesionalnih in rekreativnih športnikov. Pri tem tipi in resnost poškodb precej nihajo med različnimi športi. Strokovnjaki trdijo, da se kar polovica poškodb lahko na srečo preventivno prepreči.

Pred 50 leti so Winstona Churchilla zaprosili, naj razkrije svojo skrivnost za dolgo življenje. “Šport,” je rekel. “Nikoli, ampak res nikoli, se ne ukvarjam s športom.”

Bi se torej morali zgledovati po gospodu Winstonu ali pa bi naša dejanja morala biti skladna z najnovejšimi raziskavami, ki predstavljajo zdravstvene prednosti športnih aktivnosti? Čeprav nikoli ne moremo izključiti športnih poškodb ali drugih negativnih zdravstvenih razpletov, povezanih s športom, kot je nenadna smrt, potencialne zdravstvene koristi športa vsekakor odtehtajo njegove nevarnosti.

Kateri šport izbrati?

Morda bo trajalo še desetletja, preden bomo prišli do zanesljivih zaključkov o vplivih vseh športnih disciplin na zdravje. Morda pa bomo že v kratkem ugotovili, kateri so najprimernejši športi za zdravje.

Pa vendar. Bi zaradi tega dotlej morali sedeti pred televizorjem in čakati na raziskovalce, da objavijo končne rezultate? Ne. Sledite lastnim preferencam in izberite priročno, cenovno ugodno in dosegljivo športno aktivnost, s katero se radi ukvarjate. Pri tem pa pazite, da ne boste tvegali nepotrebne (začetniške) poškodbe.

To bo povečalo verjetnost, da ostanete dovolj motivirani in zadosten čas vpleteni v fizično aktivnost. Tako boste lahko želi sadove trdega dela, ki bodo pozitivno vplivali na vaše zdravje.