Defenzivnost v službi Kako jo odpraviti
Defenzivnost v službi Kako jo odpraviti

Ste se kadarkoli počutili defenzivno v službi? Se vam naježi koža kadar dobite neopravičeno kritiko ali kritiko, ki vam ni v nikakršno pomoč? Niste sami. Defenzivnost v službi je nekaj, kar se v službenem okolju pogosto pojavlja in ustvarja toksično delovno okolje. Tudi kadar oseba prepozna svoje defenzivne reakcije, ji te niso v pomoč, niti niso zdrave. Težak, a ključen prvi korak do te spremembe je, da defenzivnost v službi sprejmete in se naučite odzvati mirno. 

Zakaj vam defenzivnost v službi redko pomaga?

Večina ljudi se prične v delovnem okolju počutiti, kot da so se dolžni zatekati k svoji defenzivnosti. Prepričujejo se, da bi bilo enostavno prenehati z defenzivnostjo, če bi ljudje prenehali biti tako izzivalni. Če bi jih prenehali napadati po telefonu, preko e-mailov ali na sestankih, potem nebi imeli več razlogov za defenzivnost v službi.

Kaj predstavlja problem pri izbiri defenzivnega pristopa? Nadzorujete lahko le vaše obnašanje. Ne morete nadzirati tega, kar delajo drugi in kakšen odnos imajo do vas. Kako se vedete ali odzovete, vpliva na obnašanje drugih ljudi le do neke mere.

Produktivno prenašanje kritik

Kadar postanete defenzivni, reagirate na občutke napada. Toda pomislite na to takole: Koliko ljudi v službi vas lahko fizično napade? Ali čustveni ali pa verbalni napadi resnično povedo karkoli resničnega o vaši vrednosti ali vaših sposobnostih?

Če se v službi soočate z resničnimi fizičnimi grožnjami, potem je bolje, da se tja sploh ne vrnete več. Kar pa se tiče žaljivih besed, ki bi jih sodelavci lahko uporabili, pa morate imeti v mislih, da vas pogosto ne poznajo tako dobro, če sploh. Kar rečejo, v resnici pove več o njih kot pa o vas.

Defenzivnost v službi kot odziv na kritiko, bo to kritiko le potrdila. Težko je mirno sprejeti nezasluženo ali pretirano grobo kritiko, še posebej, ko je oseba, ki vas poniža vaš šef ali nadzornik. Ko vam nekdo izreče kritiko, ki vam zleze pod kožo, premislite o dveh stvareh:

  • Kdo je dal pripombo ali kritiko?

  • Koliko bo ta kritika pomembna čez pol leta?

Če ne odgovarjate osebi, ki je izrekla kritiko, obstaja velika verjetnost, da ta kritika sploh ni pomembna. Če je kritiko podala oseba, ki ji odgovarjate, vendar obstaja velika verjetnost, da kritika čez pol leta ne bo več pomembna, potem verjetno prav tako ni toliko pomembna.

Če pride kritika iz strani vašega nadrejenega in ima dolgoročen vpliv, potem jo morate vzeti resno. Vendar ne, preden ne zajamete sape in zberete svoje misli. V splošnem prejemate plačo za to, da greste v službo in opravite določeno delo tako, kot vam je naročeno. To mogoče res ni definicija najbolj razburljive ali izpopolnjujoče službe, a večina služb je pač takšnih. Vendar pa če opazite, da služba pri vas pogosto sproža defenzivnost, je morda vaša služba manj izpopolnjujoče, kot si želite.

Zaključite projekt

Lahko gre za to, da vas nadrejeni od vas pogosto zahteva, da delo opravite samo na en način le zato, da lahko kasneje reče, da bi morali nalogo opraviti drugače. Ali pa nadrejeni (ali morda stranka) od vas zahteva, da nekaj naredite na način, ki nima smisla in tega noče razumeti ali noče slišati vaših zadržkov. Takšne situacije so lahko izredno frustrirajče, še posebej, kadar si želite delo opraviti dobro. Je pa tudi res, da si vas ljudje ne bodo zapomnili po majhnih ali enostavnih nalogah, zato je včasih najboljša stvar, ki jo lahko naredite le, da projekt zaključimo in ga tako umaknemo iz svojega življenja.

Ne dajte jim razloga za  kritike

Kadarkoli se jočete, pritožujete, pošiljate nesramne e-maile ali odvihrate iz pisarne, ne boste dosegli, da bodo drugi prevzeli vaš del naloge. Pravzaprav, če delate karkoli od tega, obstaja večja verjetnost, da nadzorniku sporočite, da so imeli o vas prav. Zakaj bi nenazadnje reagirali na takšen način, če ne zato, ker vam je nekdo stopil na živec? In ker ima morda na nek način prav?

V realnosti večina zaposlenih ne reagira na takšen način. Morda zato, ker jim ni dovolj mar ali ker so popolnoma prenehali poslušati vodstvo? Če je oseba resnično užaljena zaradi nepoštenih ali nepravičnih kritik, to ne pomeni, da je slab delavec. Kljub temu pa lahko nenehna užaljenost v službi povzroči čustvene motnje, kar vpliva na dobro počutje vseh. Takšne pretirane reakcije lahko celo vzpodbudijo nadrejenega, ki je že v osnovi nekoliko ustrahovalski, da se spravi na vas kot na lahko tarčo.

Ohranite mirno kri

Če je možno, ohranite mirno in vljudno obnašanje, kadar ste deležni kritike. Osebo poglejte v oči in ji recite nekaj takšnega, kot je “Žal mi je, da niste zadovoljni s tem, kako sem opravil nalogo. Vaše želje sem očitno razumel narobe. Če imate kakršnekoli predloge, bom nalogo z veseljem popravil.” Na takšen način boste končali kakršnokoli spravljanje na vas tam in takrat.

Bodite produktivni

Pridobite si nazaj nekaj moči tako, da ločite svojo identiteto od svojega dela. Vzemite si odmor, ko lahko in malicajte stran od delovnega prostora. Opravite svoje delo in ko končate, resnično odidite. Ne delajte nadur, razen če je to nujno zaradi dokončanja dela. Vseeno pa se tega poslužujte čim redkeje. S pretiravanjem z nadurami namreč vodstvu potrdite, da ne potrebujejo dodatne delovne sile ali da jim ni potrebno spremeniti načina dela.

Poskusite se izogniti defenzivnosti tako, da se maksimalno potrdite, pridobite čimveč potrebnih informacij o nalogi in ohranite samozavest. Če na vaše delo vplivajo zunanji dejavniki, na katere ne morete vplivati, poskusite preprečiti, da bi to vplivalo na vas. Ne prevzemajte posledic za odločitve drugih.

Poskrbite zase

Dnevno posvetite nekaj časa samim sebi. Poskrbite zase, saj je to dobra pomoč pri ohranjanju pozitivizma in samozavesti v službi. Fizična aktivnost ima vsekakor pozitiven vpliv na mentalno, kot tudi na fizično samopodobo.

Če kljub vsem ukrepom še vedno ne uspete ohraniti mirne krvi in produktivnosti na delovnem mestu, razmislite o pogovoru s terapevtom. Morda se v vas skrivajo travme iz otroštva, kjer ste bili deležni nenehnih kritik in jih odpravite.

 

Good Therapy