5 stranskih učinkov nezadostnega uživanja zelenjave
5 stranskih učinkov nezadostnega uživanja zelenjave

Zelenjava je hrana, za katero ljudje ves čas priznavamo, da je ne uživajo dovolj. Kljub temu, da vemo, da je zelenjava dobra za nas, nam je nikakor ne uspe pojesti zadostnih priporočenih dnevnih odmerkov (2 ½ do 3 skodelice za odrasle). Ne samo, da zamujamo zdravstvene koristi, temveč tudi tvegamo, da doživimo negativne učinke. Navajamo 5 pogostih znakov, ki nakazujejo na to, da ne uživamo dovolj zelenjave.

1. Utrujenost

Če v naši prehrani primanjkuje zelenjave, imamo premalo kritičnih protivnetnih hranil, ki pomagajo našemu telesu v boju proti poškodbam in boleznim, ki jih povzročajo stresni faktorji in faktorji okolja, kot so izpostavitev hišnim kemikalijam ali onesnaženost okolja.

Brez hranil v zelenjavi, ki podpirajo zdravje, prosimo telo za obrambo, brez da bi mu dali primerno orožje. Postopoma nas to dela šibke, izčrpa naš sistem in nas izmuči.

Če pomanjkanju hranil dodamo še dehidracijo, ki je prav tako pogosta med ljudmi, potem naše telo ne more učinkovito delovati, sledita izčrpanost in na koncu bolezen.

Rešitev: Svoje krožnike poskusimo napolniti z zelenjavo, ki vsebuje 87 do 92 % vode. Tako se bomo hidrirali in napolnili s hranili, ki nam bodo dala občutek energije. Takšna zelenjava nam omogoči tudi prebavo hrane z manjšo vsebnostjo vode, ki za razgradnjo potrebuje dlje časa.

2. Medla koža brez leska

Zelenjava, kot že omenjeno, vsebuje ogromno količino vode, ki napolni celice in prostor med njimi, kar zgladi fine linije in gube. Večina populacije je kronično rahlo dehidrirane, kar v povezavi s pomanjkanjem nekaterih hranil iz zelenjave ustvari starejši, zguban in pepelnat videz kože. 

  • Beta karoteni: Eni izmed hranil v zelenjavi, ki koži podarijo zdrav odtenek in sijaj, so vitamini iz skupine beta karotenov. Ti delujejo kot naraven ščit pred poškodbami zaradi sonca. Beta karoteni se nahajajo v korenčku, špinači, sladkem krompirju in zeleno obarvani zelenjavi.

  • Antioksidanti: Ščitijo našo kožo pred onesnaženjem in ostalimi okoljskimi toksini, stresom in vplivom sonca. Zdrave količine antioksidantov vsebuje večina zelenjave.

  • Omega-3: Vsebujejo močne protivnetne spojine, ki dajejo koži gladek videz in zmanjšujejo vnetja kože. Prav tako pomagajo kožo vlažiti. Odličen vir omega-3 je zelje.

  • Voda in kalij: Večina zelenjave vsebuje velike količine vode in kalija, ki ohranjata kožo hidratirano in vračata ravnovesje tekočin, da koža ne izgleda nagubana in suha.

Proces staranja poleg zelenjave dokazano upočasni tudi uživanje jagodičevja

3. Zmanjšane možnosti za optimalno športno zmogljivost in slabša regeneracija po vadbi

Telovadba je pomembna za krepitev moči, vztrajnosti, vzdrževanje zdrave telesne teže in splošnega zdravja. Vendar pa med športom v telesu nastajajo prosti radikali, ki poškodujejo celice in mišice. Zelenjava pomaga preprečevati takšne poškodbe, saj vsebuje veliko fitonutrientov in antioksidantov, ki te proste radikale nevtralizirajo. Te snovi telesu omogočijo celjenje in regeneracijo.

  • Vodna kreša: Študija na moških športnikih, ki so pred kratko, intenzivno vadbo zaužili majhno vrečo vodne kreše je pokazala manj poškodb DNA. Uživajte vodno krešo v sendviču, v solati ali na pici.

  • Rdeča pesa in njen sok: Rdeča pesa je bogata v nitratih, ki pomagajo širiti krvne žile, kar poveča pretok krvi do mišic med vadbo in zmanjša količino kisika, ki ga mišice potrebujejo. Rdeča pesa pomaga našim mišicam, da delujejo učinkoviteje in hitreje.

  • Paradižnik: Raziskave kažejo, da si športniki, ki pred in po vadbi spijejo sok paradižnika, opomorejo hitreje kot tisti, ki po vsaki vadbi zaužijejo ogljikove hidrate. V paradižnikih se nahaja ogromno antioksidantov in likopena, ki pospeši okrevanje. Naše telo namreč ščiti pred poškodbami prostih radikalov in vnetja.

4. Zaprtost

Uživanje belega riža, sirov, rdečega mesa in hrane z visoko vsebnostjo maščob, kot tudi nezadostno uživanje tekočin in nezadostno gibanje lahko prispevajo k zaprtosti. To težavo se da izboljšati ali celo odpraviti z zadostnim uživanjem zelenjave. Zelenjava namreč vsebuje vlaknine in vodo, ki ju telo potrebuje, da premakne blato po prebavilih.

Povečajmo količino vlaknin v telesu z zadostnim uživanjem zelenjave in se tako izognimo težavi zaprtosti. Ženske naj bi dnevno zaužile vsaj 2-2 ½ skodelici surove ali kuhane zelenjave, moški pa vsaj 3.

5. Povečano tveganje za bolezni srca

Če ne zaužijemo dovolj zelenjave tvegamo pojav bolezni srca. Zelenjava namreč zmanjšuje holesterol in krvni tlak in zmanjšuje vnetja arterij. Poleg tega zaradi uživanja večjih količin zelenjave posledično uživamo manj hrane, ki maši arterije in prispeva k razvoju boleznim srca. Takšna hrana so mastno rdeče meso, slaščice, maslo in hidrogenirana olja.

Zelenjava vsebuje snovi, ki imajo pozitiven vpliv na srce, kot so:

  • kalij: nevtralizira delovanje natrija in ohranja prožnost srčnih žil ter zmanjšuje krvi tlak,

  • vlaknine: znižujejo vsebnost holesterola,
  • fitonutrienti: delujejo protivnetno, kot antioksidanti in popravljajo poškodbe celic,

  • B vitamini: pomagajo zmanjševati homocistein, aminokislino v krvi, ki lahko spodbuja nalaganje maščob v krvnih celicah.

 

Vir: American Council on Exercise