Delo z mladimi podjetniki

Si direktorica Zavoda MEPI, ki mladim med 14. In 25. letom omogoča, da v svojem prostem času, z aktivno udeležbo na različnih področjih odkrijejo, razvijejo in uresničijo svoje potenciale. Kakšno je zanimanje mladih za vključevanje v ta program? Koliko mladih je že sodelovalo v projektu? Imate podatke, koliko jih poslanstvo nadaljuje tudi kasneje v življenju? Kako ocenjuješ pomen zavoda za slovensko družbo?

Andreja Anžur Černič: Želeli bi si, da bi bilo zanimanja še več, še posebno, če bi bil program bolj poznan in priznan na fakultetah in pri delodajalcih, kot je to v tujini. V Sloveniji je prisoten 20 let, prav letos obeležujemo obletnico prvega pilotnega izvajanja. Trenutno je vanj vključenih 64 izvajalskih institucij in približno 1.400 mladih. Skozi program je šlo do zdaj dobrih 6.500 udeležencev in pohvalimo se lahko s petimi generacijami zlatnikov.

Skupaj je zlato priznanje v Sloveniji osvojilo 231 posameznikov, nova generacija približno 100 mladih pa čaka na novo podelitev. Program ni množičen, da pride do priznanja, mora mlada oseba vsestransko delovati vsaj 4 leta zapored. Vztrajati, premagovati ovire, samoiniciativno dosegati cilje in skozi to razviti tiste osebnostne lastnosti, na katere kasneje lahko lepimo veščine, pomembne pri zaposlovanju in seveda odgovornemu odraščanju.

Kot mentorica sodeluješ tudi v podjetniški mreži CEED ter organizaciji na področju upravljanja človeških virov MEKS mentorstvo. Kakšna vprašanja ti najpogosteje zastavljajo mladi podjetniki začetniki? Kje vidiš največ težav, ki jih imajo? Si mnenja, da lahko mladi podjetnik uspe popolnoma sam, brez pomoči mentorja? Kako ocenjuješ povezovanje in sodelovanje med slovenskimi podjetniki?

Andreja Anžur Černič: Povezovanja je vedno več. Prav zdaj je razpisanih več projektov na to temo tudi za mlade. Bolj me skrbi praktična izvedba. Podjetnik potrebuje značajske lastnosti, o katerih sem prej govorila. Pogum, vztrajnost, proaktivnost, sposobnost navduševanja in seveda premagovanja ovir. Šolski sistem žal deluje v nasprotni smeri.

Združenja kot so CEED in druge mreže zato izvajajo pomembno nalogo. Predvsem podjetniško povezovanje je zelo kompleksno, saj prihajajo ljudje iz različnih branž, izobrazbenih struktur. Zanimajo jih konkretne in praktične rešitve, ne modeli in teorija.

Torej, največ težav vidim v neki avtomatizaciji v delovanju – kot bi ljudje pričakovali, da jih bo tekoči trak porinil do uspeha. Malo jih ve, da morajo svoj tekoči trak ali motor vzpostaviti sami in ga zaganjati vedno znova na različnih obratih. Kakšna vprašanje postavljajo? Največkrat ne postavljajo vprašanj ampak želijo rešiti problem. Največkrat to, kar mislijo, da je problem, niti ni prava zadeva. Ta se skriva v vedenju in vzorcih obnašanja.

V manj primerih je problem v znanju ali neznanju. Tega se, če to želimo, lahko naučimo. Bolj je vprašanje, zakaj bi to počeli, kakšen smisel ima in ali je skladno z vizijo, usmeritvijo. Polno izkoriščen potencial je tisti, ko to, kar znam (veščina, znanje) in želim (motivacija) narediti, tudi ustreza viziji in ciljem okolja, kjer delujem.

Torej, največ težav vidim v neki avtomatizaciji v delovanju – kot bi ljudje pričakovali, da jih bo tekoči trak porinil do uspeha. Malo jih ve, da morajo svoj tekoči trak ali motor vzpostaviti sami in ga zaganjati vedno znova na različnih obratih.

Danes so nam na voljo vsi resursi (splet, telefonija, enostavna potovanja), hkrati pa se je težko prebiti iz množice. Kaj lahko svetuješ mladim, ki imajo dobre ideje, kako jih uresničiti? Ali pa kako sploh najti dobro poslovno idejo?

Andreja Anžur Černič: Zelo kratko: gradi na svojih prednostih. Podobno velja v športu. Razvijam to, v čemer je moj potencial, talent in ne vsega po malem. Tu nam prav slovenska skromnost odvzame glavno moč. Drugo je: svojo strast spremeni v kariero – torej počni to, v čemer si strasten. Angleško se oboje precej bolje sliši: »Build on your strengths in career your passion”.

Vse ostalo je trdo delo, vztrajnost in premagovanje ovir.

andreja-anžur-černič-isaa
Andreja daje »garancijo za pravo ceno«. Ljudem, ki jim po dveh srečanjih ne da občutka, da so na pravi poti pri doseganju ciljev, teh srečanj ni potrebno plačati.

Kam vlagati energijo in resurse?

Načelo 80/20 trdi, da je 80 odstotkov rezultatov posledica zgolj 20 odstotkov naših aktivnosti. Kakšne naloge po tvojem spadajo v tistih 20 odstotkov, s katerimi se mora ukvarjati mladi podjetnik, da bi lahko uspešno konkuriral na trgu?

Andreja Anžur Černič: Ne bi toliko govorila o nalogah kot o posamezniku. Torej spoznaj sebe, gradi na svojih prednostih, upaj si početi to, kar te veseli in vztrajaj. Mislim, da je problem večinoma v tem, da ljudje preveč hrepenimo po zunanjih pokazateljih in merilih naše uspešnosti. Akademski nazivi, tuiji vzori in modeli. Bolj moramo zaupati sebi – potem je vse enostavno. Sami presodimo, katerih 20 % je ključnih. Ni univerzalnega recepta in bližnjic.

Mislim, da je problem večinoma v tem, da ljudje preveč hrepenimo po zunanjih pokazateljih in merilih naše uspešnosti.

Se ti zdi vložek v znanje in v osebnostno rast ključen za uspeh? Kolikšen del zaslužka meniš, da mora biti rezerviran za to? Koliko si vložila ti? Je to tisto, kar danes manjka mladim, ki vstopajo v svet podjetništva?

Andreja Anžur Černič: Zelo nehvaležno bi bilo govoriti o številkah. Moj oče mi je pred časom rekel, a nisi ti prestara, da se ves čas nekaj učiš? Odgovorila sem mu, da dokler mi bo kri tekla po žilah, se bom učila in osvajala nova znanja, saj me to bogati in izpolnjuje. Raje to kot nov avto ampak večina ljudi bi se odločila za avto. Danes se je ves čas treba izpopolnjevati in učiti, če želimo v korak s časom.

Pomembno je, da imamo to željo in si resnično želimo vseživljenjskega učenja. Če želje in motivacije za to ni, nam tudi velik proračun za izobraževanje ne pomaga. Mladim ne manjka znanja, bolj bi rekla, da manjka samozaupanja in drznosti stopiti iz cone udobja, kar podjetništvo zagotovo je.

Moj oče mi je pred časom rekel, a nisi ti prestara, da se ves čas nekaj učiš? Odgovorila sem mu, da dokler mi bo kri tekla po žilah, se bom učila in osvajala nova znanja, saj me to bogati in izpolnjuje.

Zadnja runda

Imaš kakšne posebne izzive in cilje za prihodnost?

Andreja Anžur Černič: Predvsem povezovanje in dobre medčloveške odnose. Verjamem v povezovanje različnih, v moč, ki jo različnost prinaša in enakopravno partnerstvo. Še naprej si želim živeti skladno s svojimi vrednotami čim bolj aktivno in izzivov polno življenje in delo.

Od kod črpaš navdih in energijo za tolikšno število aktivnosti? Kdo ali kaj predstavlja tvoj vir motivacije?

Andreja Anžur Černič: Navdihuje me prav premagovanje težkih ovir in doseganje zahtevnih ciljev. Če vlagaš energijo v nekaj, kjer se povrne, potem vložek, če je še tako velik, sploh ni problem. V zadnjih letih mi je posebno pomemben prispevek družbi in, da živim po načelu Mahatme Gandija: Bodi sprememba, ki si jo želiš v svetu.

Priporočaj mi knjigo, ki bi jo moral prebrati vsak, ki želi vstopiti v svet podjetništva ali pa izboljšati svoje poslovne, finančne ali marketinške veščine?

Andreja Anžur Černič: Knjigo svojega življenja, ki pa jo mora napisati in prebirati znova in znova sam. Nekaj hitrih namigov, malo manj filozofskih, pa: Sedem navad uspešnih ljudi, Kje je moj sir, Kariera iz strasti, Trust the best way I can manage in mogoče nekaj iz leposlovja Še en krog na vrtiljaku.

Ali obstaja kakšen motivacijski citat, po katerem živiš? Imaš svojega najljubšega? Morda še zaključna misel?

Andreja Anžur Černič: Bodi sprememba, ki si jo želiš v svetu, ki sem ga že omenila in še eden: “Začnite delati tiste stvari, za katere čutite, da bi jih lahko storili, če se ne bi bali poskusiti.”

Če vam je bil prispevek všeč, ga prosim delite naprej. 🙂

1
2
3
Deli
Prejšnji članekZanetite strast v dolgotrajnem razmerju
Naslednji članekLunchbox je prihodnost prehranjevanja v službi
Nejc Krumpačnik
Sem magister inženir medijskih komunikacij, certificiran Transolution Business Practitioner in Top Selling Professional (pri Katzengruber Human Development Group). Podjetjem in posameznikom pomagam, da s pomočjo spleta povečajo svojo prepoznavnost, najdejo nove stranke in prodajo več.