Kdo je Aleš Lisac?
Aleš Lisac še zdaleč ne spada v kategorijo muh enodnevnic, ki smo jim priča po socialnih omrežjih in rastejo kot gobe po dežju. Govorim o mulcih z interneta, ki v želji po hitrem zaslužku poskušajo prodati tudi obljube, ki jih ne morejo izpolniti. Aleš je star maček. Guru. Eden izmed prvih, ki se je pred več kot dvajsetimi leti dobro zavedal, da tudi odlično storitev ali produkt brez dobrega marketinga in znanja iz prodaje težko prodaš.
In je glede tega tudi nekaj storil. Začel je vlagati. V svoje znanje. Tega lahko danes dobro unovči, saj svetuje podjetjem iz več kot 100 različnih panog, predaval pa je že več kot 160.000 slušateljem. Zdi se, da lahko za prav vsako prodajno situacijo iz rokava strese kopico učinkovitih nasvetov, ki jih podjetje lahko nemudoma aplicira na tisto, s čimer se pač ukvarja.
Njegovo podjetje Lisac & Lisac torej izobražuje. Tudi s pomočjo založbe, pod okriljem katere je izšlo mnogo odličnih knjig. Čeprav je njegova javnost pretežno podjetniško usmerjena, pa ni pozabil niti na generacije, na katerih stoji svet. Pri njegovem podjetju so namreč izdali izjemno namizno družabno igro za otroke in starše Firma Kids, nekakšen podjetniški monopoli, ki ga lahko preizkusite tudi kot mobilno aplikacijo. Vabljeni torej, da ustanovite svoje prvo virtualno podjetje, ki bo zelo podobno pravemu, le nadležne birokracije se boste rešili, pa še kakšno napako, ki si je sicer ne bi mogli, si boste smeli privoščiti.
Uvod
Zdravo, Aleš. Naj te na začetku opozorim, da naju čaka kar dolg pogovor. Bo pa zabaven, obljubim. Kot ljubitelj tvojih knjig in zapisov moram namreč izkoristiti ponujeno priložnost. Pa začniva z običajnim. Kdo je Aleš Lisac v prostem času in poslovno? Kaj ga navdušuje, ob čem ga spreleti srh, kaj mu požene kri po žilah?
Aleš Lisac: V prostem času rad igram nogomet s prijatelji (redno 20 let vsak petek med oktobrom in majem), rad igram šah na spletu. Ko pa sem zunaj, v glavnem delam na kmetiji. Imamo koze, prašiče, konja, psa, mačke … Jaz sem bolj odgovoren za živinorejo, žena pa za poljedelstvo. V preteklosti smo sploh pozimi radi skočili na Karibe, sedaj pa, odkar imamo kmetijo …
Poslovno se največ ukvarjam s podjetniškim svetovanjem, seminarji, delavnicami. Zadnji čas pa veliko delam na projektu FirmaKids – gre za družabno namizno igro, s pomočjo katere se igralci spoznajo s podjetništvom. Vodijo namišljeno podjetje, med igro sprejemajo vse odločitve, kot jih pravi direktorji. Kmalu bo na voljo tudi aplikacija za pametne telefone in tablice.
Si oče dveh otrok. Ali drži rek, da so otroci najboljši prodajalci?
Aleš Lisac: Ja so. Igrajo na vsa čustva, če si nekaj res želijo. Za razliko od navadnih prodajalcev ne bodo tako hitro odnehali.
Potemtakem drži, da se v prodaji vztrajnost splača? Saj so ti verjetno dobro poznana negodovanja podjetnikov, za katere se zdi, da včasih nad njihovim razumom prevlada ponos, v stilu: »enkrat sem ponudil, večkrat pa ne bom«, »če bodo kaj hoteli, bodo že poklicali« ipd.
Aleš Lisac: Vztrajnost se splača. Ampak ne v tem stilu, da prosiš za naročila, da se ponujaš. Jaz podjetnike učim, kako sistem prodaje postaviti tako, da stranke prosijo, ne pa obratno. Pomembno je, da ima prodajalec avtoriteto. Avtoriteta pomeni, da stranka uboga, da naredi, kar prodajalec od nje želi.
Čisto na kratko, da bo jasno, kaj je to avtoriteta v prodajnem smislu – avtoriteto ima zdravnik, ki je seveda tudi prodajalec. Ko zdravnik predpiše kemoterapijo, se večina pacientov (kupcev) z njim ne pogaja, pač pa naredijo, kar jim je zdravnik rekel. Ker mu verjamejo, ker ima avtoriteto. S pravimo pristopi lahko dvignemo avtoriteto vsakega prodajalca. Potem je postopek prodaje lažji.
Kmetovanje
Na eni izmed fotografij, ki si jih objavil na Facebooku, te lahko vidimo v prav posebni družbi. V osebnem avtomobilu si namreč prevažal sedem koz. Ali je Aleš Lisac postal kmetodjetnik – to skovanko sem si pravkar izmislil – malo kmeta, malo podjetnika? Je to tvoja druga strast, morda tvoj ventil in odmik od stresa, kaj tretjega?
Aleš Lisac: Kmetija je drag hobi. Precej dražji od recimo letenja z jadralnim letalom (tudi to sem dolga leta počel) ali golfa. Me pa trenutno to bolj veseli, kot večina drugih hobijev.
Praviš, da ti sedaj ne bo več potrebno kositi. Kakšno kozo (če lahko uporabim to prispodobo) si naj omisli sleherni podjetnik – nekaj, kar predstavlja začetni strošek in je na prvi pogled videti kot nebodigatreba, a je v resnici dolgoročna investicija?
Aleš Lisac: Vedeti moraš, kaj kupuješ. Koze zelo slabo kosijo travo (za to je boljši konj, fino pa bi bilo, če bi še kakšno kravo ali nekaj ovc nabavil), so pa zelo dobre za uničevanje grmičevja. Univerzalna zadeva, ki pride prav vsakemu podjetniku, je znanje. Več znaš, več imaš možnosti, da naučeno v pravem trenutku (dobičkonosno) uporabiš. Investiraj vase, razen, če misliš, da si slaba naložba.
Marketing in prodaja
Do marketinga in prodaje kljub vsemu še vedno ostajaš strasten. Je tako že od nekdaj?
Aleš Lisac: Ne. V osnovni šoli sem mislil, da bom pilot ali pa detektiv. Z marketingom sem se začel ukvarjati leta 1989. Takrat sem ustanovil prvo podjetje in ugotovil, da je vse zaman, če ne znaš prodati izdelka, storitve.
Se morda spomniš, kako je bilo, ko si sklenil svoj prvi posel ali prodal svoj prvi produkt?
Aleš Lisac: Se spomnim. Prodajali smo storitev ustanovitve podjetja. V Delu smo objavili mali oglas: »Ustanavljamo podjetja, cena 1000 DEM«. In smo v treh mesecih ustanovili 70 podjetij. Zlati časi … Spomnim se možaka, ki je bil ena naših prvih strank. Prišel je v pisarno in mi dal 100 mark »podkupnine«, ker je želel, da pohitimo. Ni mu bilo čisto jasno, da nismo državni uradniki in da se bomo itak potrudili in vse naredili takoj.
Odklikaj na 2. stran intervjuja…