Motivacija otrok za aktivno življenje

Vsakdo, ki je že kdaj opazoval otroke na igrišču ve, da je večina otrok fizično aktivna po naravi in da se radi gibljejo. Kar pa se morda ne zaveda vsakdo, je, da lahko plezanje, spuščanje po toboganu in druge vragolije pomagajo voditi otroka k doživljenjskemu aktivnemu življenju. Igranje je najboljša motivacija otrok za aktivno življenje.

Ko otroci odraščajo, je lahko zanje zadostna dnevna aktivnost precejšen izziv. Razlogi za to vključujejo šolske obveznosti, občutke nekaterih otrok, da niso dobri v športu, pomanjkanje zgleda in pomanjkanje časa v družini. Tudi če ima otrok čas in željo po aktivnosti, se nekateri starši ne počutijo prijetno ob tem, da bi jim pustili, da bi se prosto igrali z ostalimi otroki v soseščini. S takšnim vedenjem otroku le preprečujejo, da bi uspeli. Zato so priložnosti otrok za aktivno življenje omejene.

Kljub tem oviram lahko starši otrokom vseeno vgradijo ljubezen do aktivnosti in jim pomagajo vpeljati gibanje v vsakdanje življenje. S tem otrokom postavijo zdrave vzorce, ki bodo trajali tudi v odraslosti.

Koristi aktivnega življenja

Kadar so otroci aktivni, lahko njihovo telo naredi stvari, ki jih hočejo in morajo. Zakaj? Ker redna vadba zagotavlja sledeče koristi:

  • močne mišice in kosti

  • nadzor telesne teže

  • zmanjšano tveganje za razvoj diabetesa tipa 2

  • boljši spanec

  • boljši pogled na življenje

Zdravi, fizično aktivni otroci bodo tudi bolj motivirani za učenje v šoli, bolj pozorni in uspešni. Pri kasnejših letih bo aktivno življenje in posledično fizične sposobnosti vplivale tudi na njihovo samopodobo.

Motivacija otrok za aktivno življenje

Kot smo že omenili, ima fizična aktivnost številne koristi. A kako spodbujati in motivirati otroka, da bi bil aktiven? Katero vrsto motivacije izbrati? Kaj je tisto, kar otroke najbolj motivira? Motivacija otrok za aktivno življenje je sestavljena iz treh pravil:

  1. Izbira prave aktivnosti za otrokovo starost: Če ne izberete takšno, ki je primerna otrokovi starosti oz. njegovim sposobnostim, se lahko zgodi, da bo otroku takšna aktivnost dolgočasna.

  2. Dovolj priložnosti za otrokovo aktivnost: Otroci potrebujejo starše, da jih peljejo na igrišče in jim zagotovijo opremo, s katero je aktivnost lažja.

  3. Osredotočenje na zabavo: Vsi vemo, da otroci ne bodo počeli nečesa, v čemer ne uživajo.

Kadar otroci v neki aktivnosti uživajo, si jo bodo želeli početi še večkrat. Prakticiranje sposobnosti in spretnosti, ne glede na to, ali gre za plavanje ali vožnjo tricikla, izboljšuje njihove sposobnosti in jim pomaga, da se počutijo zadovoljno. Še posebej takrat, ko je njihov trud opažen in nagrajen. Ti dobri občutki so pogosto povod, da si otroci želijo še več te aktivnosti ali pa celo izrazijo željo, da bi poskusili še kakšno drugo.

Aktivnosti, primerne otrokovi starosti 

Najboljši način, da so otroci fizično aktivni je, da se aktivnost vključi v njihovo vsakodnevno rutino. Dojenčki in predšolski otroci naj se igrajo večkrat dnevno. Otroci, stari od 6 do 17 let, bi morali biti aktivni najmanj 60 minut dnevno. To lahko vključuje prosto igro doma, aktivni čas v šoli in sodelovanje na treningih ali ostalih organiziranih športnih dejavnostih.

V nadaljevanju predstavljamo nekaj aktivnosti, ki so primerne otrokom različne starosti.

Predšolski otroci

Predšolski otroci potrebujejo igro in telovadbo, ki jim pomaga pri razvoju pomembnih motoričnih spretnosti. Te spretnosti vključujejo brcanje ali metanje žoge, igranje igre mačke in miš, poskakovanje na obeh ali eni nogi, vožnja s skirojem ali kolesom s pomožnimi kolesi (ali brez) ali tekanje preko ovir.

Nekateri športni programi sicer sprejemajo otroke že pri štirih letih starosti, nasplošno pa organizirani in ekipni športi niso priporočljivi za tako majhne otroke. Predšolski otroci namreč ne razumejo kompleksnih pravil in jim pogosto primanjkuje pozornosti, spretnosti in koordinacije, ki so potrebni za igranje športa. Namesto učenja športa, raje delajte z njimi na osnovnih spretnostih.

Šolarji

Šolarji običajno več časa preživijo sede in gledajo TV ali igrajo računalniške igrice. Zato ta starostna skupina otrok staršem pogosto predstavlja velik izziv. Težje jim je poiskati fizično aktivnost, v kateri bodo uživali in se počutili uspešni. Te aktivnosti vključujejo tradicionalne športe, kot so košarka, nogomet, odbojka, plavanje idr., kot tudi borilne veščine, kolesarjenje, pohodništvo idr.

Le redki izmed otrok, ki se v zgodnjih šolskih letih učijo osnovne spretnosti in enostavna pravila, izstopajo po svojih športnih sposobnostih. Ko se otroci starajo, pa postanejo razlike v sposobnostih in osebnosti bolj očitne. Predanost in zanimanje pogosto sovpadata s sposobnostmi, zato je zelo pomembno, da vam uspe najti primerno aktivnost za vašega otroka. Kljub temu, da postajajo urniki z večjo starostjo otrok bolj natrpani, pa jim ne odrekajte prostega časa za igro.

Najstniki

Najstniki imajo številne možnosti, kako biti fizično aktivni – od šolskih športov do izven šolskih aktivnosti, kot so joga, aerobika, skejtanje idr. Pri tem je pomembno, da je fizična aktivnost načrtovana in da je najstnik nanjo pripravljen z vmesnim obrokom.

Potrudite se, da boste svojemu najstniku čimbolj olajšali vadbo. Zagotovite mu prevoz in potrebno športno opremo. V nekaterih primerih že “pravi” čevlji ali oblačila pomagajo sramežljivemu najstniku, da se počuti samozavestno v telovadnici ali na kolesu.

Športne osebnostne lastnosti otrok

Poleg starosti pa motivacija otrok za aktivno življenje vključuje tudi njegove športne osebnostne lastnosti. Osebnostne posebnosti, genetiko in športno sposobnost, v kombinaciji z vplivom otrokovega odnosa do sodelovanja v športu in drugih fizičnih aktivnostih.

Pri ocenjevanju športne osebnosti otroka, ločimo tri tipe:

  1. Nešportnik: Takšen otrok nima športnih sposobnosti oziroma so te zelo okrnjene in/ali ne kaže zanimanja za fizično aktivnost.

  2.  Občasen športnik: Takšen otrok je zainterisiran za fizično aktivnost, vendar ni zvezdnik igre. Pri njem obstaja tveganje, da bi v tekmovalnem športnem okolju izgubil zanimanje in samozavest.

  3. Športnik: Takšen otrok ima športne sposobnosti, je predan športu ali fizični aktivnosti in je pripravljen povečevati čas in intenzivnost treningov ter se udeleževati tekmovanj.

Če razumete koncept opisanih tipov športne osebnosti otrok, boste lažje pomagali svojemu otroku najti primerno aktivnost in dovolj telovadbe. Posledično boste otroku pomagali, da bo v športni aktivnosti užival. Nekateri otroci si želijo v športu zasledovati odličnost, medtem ko so drugi zadovoljni z občasno udeležbo in povprečnimi rezultati.

Primer: Športni tip otroka, se bo želel pridružiti košarkarski ekipi, medtem ko bo občasni športnik zadovoljen z metanjem na koš na igrišču ali na domačem dvorišču. Nešportnik, pa bo po vsej verjetnosti potreboval pomoč in spodbudo staršev, da bo pričel in ostal fizično aktiven.

Zato je pomembno, da svoje otroke spodbujate k športu oz. fizični aktivnosti, tudi če niso najboljši.

Ne glede na športno osebnost otroka, so lahko vsi otroci fizično aktivni in zdravi. Pozitiven odnos starša bo pomagal otroku, ki nerad telovadi. Motivacija otrok za aktivno življenje se prične pri vas. Zato bodite tudi sami aktivni in podpirajte otrokove interese. Če pričnete otroka dovolj zgodaj uvajati v fizično aktivnost, jo bodo otroci sprejeli kot nekaj normalnega in zabavnega. Kot del vsakodnevne družinske rutine.

 

Vir: Kids Health



*Pošiljali vam bomo motivacijske vsebine, vas obveščali o novostih, izdelkih, akcijah in ugodnostih.

Facebook Comments

Nejc Krumpačnik

Nejc je glavni urednik in soustanovitelj medijskega portala Motiviran.si. Kot magister medijskih komunikacij ljubezen do medijskega ustvarjanja združuje z znanji s področja prodaje in digitalnega marketinga. Prepričan je, da nobene sanje niso dovolj velike, da si jih ne bi drznili sanjati.