vizualizacija športnega uspeha

Tako kot mora telo upoštevati zakone narave in fizike, mora um slediti svojim lastnim pravilom. Obstaja mnogo različnih mentalnih strategij za doseganje najboljših športnih rezultatov, a za eno se zdi, da je še posebej pomembna. To je vizualizacija športnega uspeha, oziroma domišljija. Um mora biti najprej zmožen vizualizirati, si predstavljati, naslikati in domišljati, kaj želi, da bi doseglo njegovo telo, preden je le-to pripravljeno za uspeh.

Vizualizacija športnega uspeha

Ko govorimo o premagovanju fizičnih naporov, je um ravno tako pomemben kot telo. Sicer niso vaši možgani tisti, ki premagujejo razdalje ali plezajo po gorah, pa vendar dajejo navodila tistim delom telesa, ki so za to zadolženi. Ne moremo dovolj poudariti, kako pomembna je vizualizacija, um, domišljija, mentaliteta ali psiha, kot pogosto radi rečejo športniki, pri doseganju raznovrstnih ciljev.

Samo spomnite se našega triatlonca Mateja Markoviča, ki je v intervjuju poudaril: “Verjamem, da če se ljudje nekaj odločimo, lahko to naredimo!”

Na prvi pogled se morda zdi, da je vizualizacija športnega uspeha nekaj za otroke in umetnike, a takšno razmišljanje ne bi moglo biti dlje od resnice. Sposobnost predstavljati si v globino in s podrobnostmi, je tako pomembno za opravilo, ki je pri roki, kot pripravljenost telesa.

Več: Postavljanje ciljev v 7 korakih

Spoznajte nekaj načinov, kako si lahko pomagate pri vizualizaciji svojega športnega uspeha.

Moč (ponovnega) ustvarjanja izkušenj

Ko govorimo o umski sposobnosti domišljanja, kreiranja in ponazarjanja, je nujno potrebno razumeti točen proces. Ni dovolj, da si preprosto rečemo: “Uspelo mi bo!” Niti predstavljanje uspeha ni garancija zanj. Namesto tega se mora posameznik sklicevati na mentalne podobe. Kot pravi avtor in Ironman triatlonec, Ralph Teller:

Mentalne predstave, ki jih pogosto poimenujemo tudi vizualizacija in mentalno ponavljanje, so proces, pri katerem v naših mislih ustvarimo ali ponovno ustvarimo izkušnje, tako da uporabljamo informacije, ki jih hranimo v spominu. Tem strukturiranim predstavam pomaga živa domišljija. Več nadzora kot imamo nad našo domišljijo, bolj smo zmožni nadzorovati našo zmogljivost in izvedbo.

Tukaj je ključna fraza “ustvarimo ali ponovno ustvarimo izkušnje.” Če povemo bolj preprosto, vaš um morate prepričati, da se je že ukvarjal z zadano nalogo in jo tudi uspešno dokončal. Za ekstremne telesne podvige, to ne pomeni zgolj tega, da boste pozitivno razmišljali o njih, temveč morate izkušnjo ustvariti delček po delček, do najmanjših podrobnosti.

Vizualizacija uspeha
Vizualizirajte. Secirajte. Potem pa udejanite!

Michael McCastle, trener vzdržljivosti, pravi, da je pred svojim podvigom na Mt. Everest tedne namenil zgolj temu, da je premišljeval, kako bo vse skupaj videti.

“Nisem se zgolj usedel in si govoril, da bom premagal to goro. V resnici sem ukanil svoj um, da mi je to že uspelo. Mentalno sem se pripravljal tako, da sem si domišljal, kako sem plezal, korak za korakom, čim podrobneje. Kako se z roko stegnem za naslednji oprijem, kako brije veter, kako sem zadihan, ko trošim zadnje moči energije, kako je čutiti vrv, katere se oprijemam z rokami in nogami. Na koncu moje več-tedenske vizualizacije sem lahko dejansko čutil otiščance na mojih dlaneh, ne da bi v resnici plezal. Lahko sem čutil mentalno iztrošenost, ki jo spremlja občutek zmage, ki ga doživiš, ko osvojiš vrh.”

Težko je opisati, kako intenzivno si je potrebno vizualizirati uspeh, a je mogoče. Gre za eno izmed najpomembnejših orodij pri doseganju vsakovrstnih ciljev v življenju, ne glede na to, kako veliki ali majhni so. ~ Michael McCastle

Domišljija in stanje zone

Delno sta mentalna priprava in intenzivna vizualizacija športnega uspeha tako pomembni pri doseganju največje zmogljivosti tudi zaradi koncepta, ki ga imenujemo “biti v zoni”. To je stanje, ki ga mnogi ljudje dosežejo, ko se soočajo z zahtevno telesno preizkušnjo ali nečim, kar je izjemnega pomena.

Se spomnite Dragićevih slavnih minut v velikem finalu letošnjega Eurobasketa? 😉

Več: 3 lekcije Gorana Dragića za uspeh v športu in življenju

Raziskovalci so poskušali orisati učinke zone:

“Med številnimi karakteristikami, ki jih pripisujemo temu stanju, sta fuzija telesa in misli, izjemno povečan občutek zmogljivosti, globoka koncentracija, čustvena stabilnost, povečana samozavest, osredotočenost na sedanjost, majhno samozavedanje, percepcije nenapora, občutki sproščenosti, nadčutnosti in avtomatizacije izvedbe.”

Navkljub njeni instinktivni naravi je pogosto težko doseči to mentalno stanje. Biti v zoni je nujno, ko si posameznik postavi zelo visoke cilje. Ker gre za skladnost uma in telesa, sta oba dejavnika enako pomembna. Lahko ste fizično najbolje pripravljena oseba na svetu, a če vam bo primanjkovalo samozavesti in domišljije, vam bo spodletelo.

Natrenirajte svoj um

Največja zmogljivost zavisi od zakonov uma. Ne boste je dosegli s krhkim umom, kot je tudi ne boste s krhkim telesom. Ta simboličen odnos od vas zahteva, da pozornost posvetite tako mentalni kot fizični pripravi.

Pri treniranju uma boste morali ubrati povsem drugačen pristop kot pri treniranju telesa.  Največjo zmogljivost boste dosegli le, če boste oba spravili do mej. Ko gre za um, to pomeni, da je potrebno naslikati podroben mentalen portret tega, kaj želite doseči. To veščino morate prakticirati, dokler nimate sposobnosti izkusiti v vaših mislih, kako je doseči uspeh, še preden ga v resnici dosežete.

 

Če vam je bil prispevek všeč, ga prosim delite naprej. 🙂

 

Se želiš pridružiti največji družini motivirancev v Sloveniji?