
Samostojna izbira knjig, deljenje navdušenja nad knjigo z branjem na glas, grajenje uravnotežene bralne zbirke, javno prikazovanje bralske strasti in zagotavljanje nagrad za uspešno branje so enostavni, vendar koristni nasveti, da se poveča motivacija za branje pri otrocih. Z njimi vam bo uspelo izvabiti in negovati ljubezen do branja v vaši učilnici.
Motivacija za branje pri otrocih
Raziskovalci potrjujejo, da je motivacija za branje pri otrocih ključni faktor do uspešnega branja in razumevanja. Predstavljamo vam nekaj enostavnih, vendar ključnih predlogov, ki bodo poskrbeli, da se prične, poveča ali povrne motivacija za branje pri otrocih. Napotki veljajo tako za učitelje, kot tudi za starše.
Samostojna izbira literature
Raziskovalci so pokazali, da kadarkoli učitelji naredijo karkoli, da prikažejo knjigo posebno – četudi le, da jo postavijo na mizo obrnjeno narobe – se bodo otroci pogosteje odločili izbrati to knjigo. Predlagamo, da načrtujete ta način samostojne izbire tako, da redno poskrbite za zanimanje nad knjigo.
Ideje za samostojno izbiro literature:
-
Izpostavite posamezne knjige kot posebne s tem, da jih izberete za razstavo ali jih vključite v knjižno košarico.
-
Zagotovite hiter uvod v izbrane knjige. Otrokom pokažite knjigo in jo nato predstavite tako, da preberete prvih nekaj strani ali pa jim zastavite vprašanja, s katerimi v njih vzbudite zanimanje za knjigo.
Branje na glas
Učitelj, ki bere knjigo na glas, oblikuje strateško bralno vedenje in zagotavlja poučni pogovor. Teorije o razvoju otroka predlagajo, da socializacija preko branja na glas omogoča učiteljem in učencem sodelovanje, v katerem izluščijo bistvo iz besedila.
Delite navdušenje branja na glas z naslednjimi nasveti:
-
Berite na glas različna besedila. Vključite informativne knjige, časopise in revije.
-
Vzpodbujajte vključevanje med branjem na glas tako, da učence povabite v diskusijo. Ta “daj in vzemi” pogovor okoli določenega besedila vzpodbuja učence, da predvidevajo, nakazujejo, razmišljajo in pojasnjujejo.
-
Od časa do časa povabite učence, da izberejo naslov knjige ali poglavje v knjigi, ki jo berete na glas. Izbiro jih lahko omogočite tako, da ponudite nekaj možnih naslovo na razpolago in izvedete glasovanje, katero knjigo bi želelo največ učencev, da jo berete na glas.
-
Spodbujajte učence, da tudi oni berejo na glas. Ne dovolite, da bi branje na glas postalo sinonim za branje na glas učitelja. Občasno v branje na glas vključite učence. Izberite jim del besedila, ki ga naj preberejo. Doma naj ga zvadijo, nato pa ga na glas preberejo pred sošolci.
Uravnotežite bralno zbirko
Med učitelji in raziskovalci branja obstaja širok dogovor glede pomembnosti izpostavitve majhnih otrok uravnoteženi zbirki knjig. V mednarodnem bralnem združenju ILA (ang. The International Literacy Association) so predlagali, da naj bi bili mladi bralci izpostavljeni različnim vrstam literature, vključno s slikanicami, izmišljeni (pravljice) in neizmišljeni literaturi, revijam, kot tudi poeziji.
Nekaj idej, ki vključuje uravnoteženje bralne zbirke:
-
Poskrbite, da v bralno zbirko vključite številne informacijske knjige – tako v inštrukcije branja kot tudi v šolsko knjižnico.
-
V bralno zbirko vključite branje in učenje iz izmišljenih, neizmišljenih, elektronskih, časopisnih in revijskih virov.
-
Proslavite učence, ki so avtorji besedil tako, da objavite njihovo delo v šolski knjižnici ali v bralnem kotičku učilnice. Dovolite, da so njihova dela tako različna kot knjižna polica – od izmišljenih zgodbic do biografij, člankov, slikanic, pesmi, stripov, zbirke receptov idr.
-
Vključite učence v izbiranje knjig za šolsko knjižnico ali bralni kotiček v učilnici. Skupaj preglejte in predebatirajte možne naslove, nato pa glasujte za novo knjigo, ki bo dodana v knjižnico.
Otrokova strast do branja naj bo javna
Strast branja bi morala biti javna. Mladi otroci si želijo brati in so radovedni glede knjig, s katerimi se lahko poistovetijo. Ta domačnost je razlog, da se motivacija za branje pri otrocih obdrži. Ko otrok govori o knjigi, v kateri najbolj uživajo pri branju, pogosto omenjajo, da so nad knjigo navdušeni, ker so o njej pripovedovali njegovi prijatelji, ker so o glavni osebi prebrali v drugi knjigi, ker poznajo avtorja ali ker so prebrali druge knjige iz iste zbirke.
Nasveti, da bi naredili otrokovo strast do branja javno:
-
Ustvarite in vzdržujte “steno slavnih”. Ta prikazuje otrokovo strast do branja tako, da so na njej razstavljene učenčeve ali učiteljeve najljubše knjige ali najljubše knjige družinskih članov.
-
Objavite izbiro najboljših 10 knjig učencev. Učenci naj glasujejo po svoji izbiri, nato pa sestavite seznam, ki naj ga poskušajo do naslednjega glasovanja vsi prebrati. Seznam lahko vsebuje različne vrste besedil, ne le knjig.
-
Načrtujte majhne skupinske razprave, v katerih bo vsak učenec predstavil svojo najljubšo knjigo. Samostojna izbira knjige je najboljša motivacija za branje pri otrocih, še posebej, če imajo nato možnost to knjigo predstaviti svojih prijateljem.
Prikažite otrokom pomen branja
Če vaš bralni program uporablja metodo spodbujanja, razmislite o uporabi nagrade za uspešno branje. Pomen nagrad, povezanih z branjem je lahko več kot le prepoznavanje povezave med nagrajevanjem in želenim vedenjem. Nagrada za branje lahko namreč oblikuje kulturo branja v učilnici in lahko neguje notranjo motivacijo za branje pri otrocih.
Nasveti za nagrade, ki lahko prikazujejo pomen branja:
-
knjige,
-
podaljšan čas branja na glas,
-
podaljšan čas za branje po lastni izbiri
-
podaljšan čas za obisk knjižnice
-
podaljšan čas za pogovor o knjigah
-
knjižni klubi
Vir: Reading Rockets
Error: Contact form not found.